Doelstelling:
Deze klachtenregeling met klokkenluidersregeling heeft als doel het faciliteren van het melden van onregelmatigheden, misstanden, en onethisch gedrag binnen de organisatie van Willems Accountants & Belastingadviseurs. Het beoogt een veilige en vertrouwelijke omgeving te bieden waar werknemers, cliënten, en andere belanghebbenden hun zorgen kunnen uiten zonder angst voor represailles.
I. Klachtenregeling:
· Indienen van klachten:
Voor klachten kan in eerste instantie mondeling en/of telefonisch worden contact worden opgenomen met Arjan Willems. Schriftelijke klachten dienen te worden ingediend via het daarvoor bestemde klachtenformulier, te downloaden van onze website. Indien dat niet lukt, dan kunt u het ook (telefonisch of via mail) opvragen. Het klachtenformulier kan worden ingediend via e-mail naar info@willemsaccountants.nl of via de post.
· Vertrouwelijkheid: Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld om de privacy van de melder te beschermen. Alleen personen die direct betrokken zijn bij de afhandeling van de klacht worden op de hoogte gebracht.
· Behandeling van klachten:
Klachten worden zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 10 dagen na ontvangst, behandeld door Arjan Willems of een door hem aangewezen medewerker. Voor klachten die (naar uw mening/idee) niet adequaat kunnen worden opgelost binnen de organisatie, verwijzen we naar de klachtencommissie van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Meer informatie hierover is te vinden op de NBA-website.
· Maatregelen:
Indien nodig worden passende maatregelen genomen om de klacht op te lossen en herhaling te voorkomen. Dit kan variëren van interne aanpassingen tot disciplinaire maatregelen tegen betrokken medewerkers.
II. Klokkenluidersregeling:
· Definitie van klokkenluiders:
Klokkenluiders zijn personen die te goeder trouw informatie melden over vermeende misstanden binnen de organisatie, zonder dat zij daarvoor represailles of disciplinaire acties hoeven te vrezen.
· Procedure voor het melden van misstanden:
Klokkenluiders kunnen misstanden melden bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon, die geen directe belanghebbende is bij de melding. De vertrouwenspersoon zal de melding vertrouwelijk behandelen en onderzoeken.
· Bescherming van klokkenluiders:
Klokkenluiders zullen beschermd worden tegen vergelding, discriminatie, en negatieve gevolgen als gevolg van hun melding. Het melden van misstanden mag geen negatieve invloed hebben op hun positie binnen de organisatie.
· Onderzoek en opvolging:
Na ontvangst van een melding zal er een intern onderzoek worden uitgevoerd. Indien de melding gegrond is, worden passende maatregelen genomen om de misstand aan te pakken en te voorkomen.